PERIGI HANG TUAH

Perigi Hang Tuah yang terletak di Kampung Duyong, Melaka Bandaraya Warisan Dunia. Perigi ini adalah antara perigi-perigi ciptaan manusia menjadi cerita lagenda yang terkenal. Laksamana Hang Tuah merangkap Pahlawan Lagenda Laksamana di Melaka kira-kira 14 hingga 15 abad, adalah seorang yang kuat dan bijak untuk memberi khidmat kepada Kesultanan Melayu Melaka.
Legenda mengatakan bahawa Hang Tuah pernah membuat perjalanan ke Arab, India, Siam, Brunei, Jawa dan China sebagai diplomat Melaka dan dalam perjalanan itu dia telah memenangi semua dengan pejuang tempatan, lanun dan pengawal maharaja. Kunci keupayaan Hang Tuah adalah pada Keris Taming Sari yang boleh membuat dia kebal daripada apa-apa senjata.


Perigi ini dikatakan digali oleh Hang Tuah untuk kegunaannya sendiri semasa beliau membesar di kampung tersebut. Pada asalnya perigi ini adalah kecil, tetapi lama-kelamaan menjadi besar dan dalam. Perigi ini dikatakan tidak kering, walaupun di musim kemarau dan airnya dikatakan sentiasa jernih dan dapat menyembuhkan penyakit.

Ada juga cerita bahawa perigi ini tempat tinggal roh Hang Tuah yang menjelma sebagai seekor buaya putih. Ia dikatakan bahawa orang biasa tidak dapat melihat buaya ini dan hanya orang-orang alim sahaja yang dapat melihat jelmaan ini.

No comments:

Post a Comment